DIGIarena.e15.cz

Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Moravská galerie nabízí možnost detailně se seznámit s tvorbou fotografa, jehož dílo odráží kus historie fotografie. Prostějovský rodák Franz Fiedler (1885–1956) totiž vnímal a přijímal aktuální trendy, zároveň byl ale jedním z posledních fotografů, jenž opustil tradiční techniku bromolejotisku, který měnil fotografii v grafiku.
Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Fiedler se vyučil začátkem minulého století v ateliéru proslulého J. F. Langhanse v Plzni a praktikoval v mnoha neméně proslulých ateliérech. Po první světové válce působil spolu se svou sestrou v rodinném ateliéru v Prostějově. Výstava na toto období upozorňuje oddílem portrétních fotografií z produkce ateliéru a humorných příležitostných snímků. Od roku 1919 pak Fiedler vedl vlastní ateliér v Drážďanech.


Dívky z Feltre (1924), Muž s fujarou, Slovensko (1934 nebo dříve)

Výstava prezentuje Fiedlerovu tvorbu v celém jejím širokém rozpětí – od moderních obrazových esejí z cest po Řecku, severní Africe či Slovensku, přes portréty tehdejších kulturních osobností až po akt či reklamní fotografie. Průkopnický je jeho přínos v žánru reportážní momentky.


Před kostelem, Čičmany, Tartry (1934 nebo dříve), Všech svatých na Slovensku(1934 nebo dříve)

Výstava v Moravské galerii je první skutečně reprezentativní výstavou Fiedlerova díla. V roce 2007 by na ni měla navázat výstava v Městském muzeu v Drážďanech, které je spolu s Muzeem Prostějovska a Moravskou galerií jedním ze tří velkých správců autorovy pozůstalosti. Současná výstava obsahuje asi 180 fotografií a doprovází ji pečlivě vypravená trojjazyčná publikace vydaná ve spolupráci s nakladatelstvím Kant. Jedním z jejích mediálních partnerů je i časopis DIGIfoto.

 
Sušení prádla (1930), Tanečnice (1940 )

Výstavu Zapomenutý klasik fotografie můžete navštívit až do 5. března na adrese: Pražákův palác Moravské galerie, Husova 18, Brno
Bližší informace naleznete na webové adrese: http://www.moravska-galerie.cz

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.