DIGIarena.e15.cz

Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Moravská galerie nabízí možnost detailně se seznámit s tvorbou fotografa, jehož dílo odráží kus historie fotografie. Prostějovský rodák Franz Fiedler (1885–1956) totiž vnímal a přijímal aktuální trendy, zároveň byl ale jedním z posledních fotografů, jenž opustil tradiční techniku bromolejotisku, který měnil fotografii v grafiku.
Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Fiedler se vyučil začátkem minulého století v ateliéru proslulého J. F. Langhanse v Plzni a praktikoval v mnoha neméně proslulých ateliérech. Po první světové válce působil spolu se svou sestrou v rodinném ateliéru v Prostějově. Výstava na toto období upozorňuje oddílem portrétních fotografií z produkce ateliéru a humorných příležitostných snímků. Od roku 1919 pak Fiedler vedl vlastní ateliér v Drážďanech.


Dívky z Feltre (1924), Muž s fujarou, Slovensko (1934 nebo dříve)

Výstava prezentuje Fiedlerovu tvorbu v celém jejím širokém rozpětí – od moderních obrazových esejí z cest po Řecku, severní Africe či Slovensku, přes portréty tehdejších kulturních osobností až po akt či reklamní fotografie. Průkopnický je jeho přínos v žánru reportážní momentky.


Před kostelem, Čičmany, Tartry (1934 nebo dříve), Všech svatých na Slovensku(1934 nebo dříve)

Výstava v Moravské galerii je první skutečně reprezentativní výstavou Fiedlerova díla. V roce 2007 by na ni měla navázat výstava v Městském muzeu v Drážďanech, které je spolu s Muzeem Prostějovska a Moravskou galerií jedním ze tří velkých správců autorovy pozůstalosti. Současná výstava obsahuje asi 180 fotografií a doprovází ji pečlivě vypravená trojjazyčná publikace vydaná ve spolupráci s nakladatelstvím Kant. Jedním z jejích mediálních partnerů je i časopis DIGIfoto.

 
Sušení prádla (1930), Tanečnice (1940 )

Výstavu Zapomenutý klasik fotografie můžete navštívit až do 5. března na adrese: Pražákův palác Moravské galerie, Husova 18, Brno
Bližší informace naleznete na webové adrese: http://www.moravska-galerie.cz

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?