DIGIarena.e15.cz

Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Moravská galerie nabízí možnost detailně se seznámit s tvorbou fotografa, jehož dílo odráží kus historie fotografie. Prostějovský rodák Franz Fiedler (1885–1956) totiž vnímal a přijímal aktuální trendy, zároveň byl ale jedním z posledních fotografů, jenž opustil tradiční techniku bromolejotisku, který měnil fotografii v grafiku.
Zapomenutý klasik fotografie v Moravské galerii

Fiedler se vyučil začátkem minulého století v ateliéru proslulého J. F. Langhanse v Plzni a praktikoval v mnoha neméně proslulých ateliérech. Po první světové válce působil spolu se svou sestrou v rodinném ateliéru v Prostějově. Výstava na toto období upozorňuje oddílem portrétních fotografií z produkce ateliéru a humorných příležitostných snímků. Od roku 1919 pak Fiedler vedl vlastní ateliér v Drážďanech.


Dívky z Feltre (1924), Muž s fujarou, Slovensko (1934 nebo dříve)

Výstava prezentuje Fiedlerovu tvorbu v celém jejím širokém rozpětí – od moderních obrazových esejí z cest po Řecku, severní Africe či Slovensku, přes portréty tehdejších kulturních osobností až po akt či reklamní fotografie. Průkopnický je jeho přínos v žánru reportážní momentky.


Před kostelem, Čičmany, Tartry (1934 nebo dříve), Všech svatých na Slovensku(1934 nebo dříve)

Výstava v Moravské galerii je první skutečně reprezentativní výstavou Fiedlerova díla. V roce 2007 by na ni měla navázat výstava v Městském muzeu v Drážďanech, které je spolu s Muzeem Prostějovska a Moravskou galerií jedním ze tří velkých správců autorovy pozůstalosti. Současná výstava obsahuje asi 180 fotografií a doprovází ji pečlivě vypravená trojjazyčná publikace vydaná ve spolupráci s nakladatelstvím Kant. Jedním z jejích mediálních partnerů je i časopis DIGIfoto.

 
Sušení prádla (1930), Tanečnice (1940 )

Výstavu Zapomenutý klasik fotografie můžete navštívit až do 5. března na adrese: Pražákův palác Moravské galerie, Husova 18, Brno
Bližší informace naleznete na webové adrese: http://www.moravska-galerie.cz

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.