DIGIarena.e15.cz

Zastavený čas v Leica Gallery

V Leica Gallery byla uvedena výstava věnovaná české dokumentární fotografii. Představila dílo fotografů tří generací: Jana Lukase, Viktora Koláře a Evžena Sobka. Časopis DIGI, zabývající se mimo jiné i vizuální kulturou, samozřejmě nemohl chybět na vernisáži.
Zastavený čas v Leica Gallery

Ve čtvrtek byla zahájena výstava Tři generace českého dokumentu, kterou uspořádala pražská Leica Gallery. Tato galerie se soustřeďuje především na tvorbu světových autorů (před nedávnem představila fotografie Helmuta Newtona), a proto je její každoročně jediná výstava českých tvůrců značně vyhraněná. Nejen že přináší fotografie vyzrálé, ale navíc spojuje tvorbu tří autorů tak, aby návštěvník mohl vstoupit do tří vzájemně propojených světů. Ty jsou ztvárněny v obrazech zachycujících trpký úděl českého národa ve 20. století, osudy lidí žijících v Ostravě a obecnější pohled na lidský úděl jako takový.

Snímky Jana Lukase (1915), přinášejí pohled na druhou světovou válku a následné společenské otřesy v naší zemi. Soubor 36 fotografií, uspořádaný Josefem Mouchou, je svědectvím otevřené i skryté podoby brutality tehdejší doby. Vedle sebe tak najdeme značně působivé snímky, jejichž tragiku lze vyčíst právě při uvědomění si kontextu, do kterého patří: od syrových záběrů na truchlící při Benešově pohřbu (silně kontrastující s řadou komunistických pohlavárů z téhož místa), přes bezmocný a nepřítomný pohled děvčátka čekajícího na transport až po symbolické svěcení nových kněží v době hrubé totality padesátých let.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Pohřeb Edvarda Beneše, 8. 9. 1948

Do ještě uzavřenějšího prostoru jsou umístěny náměty snímků Viktora Koláře. Tento fotograf - dokumentarista se po celou dosavadní dráhu věnoval svému rodišti Ostravě. Z vystavovaných fotografií je patrný autorův zájem o konkrétního člověka, jenže se ocitá v kruhu daností definovaných převážně sociálními vlivy. Často zde lze najít bezvýchodnost a smutek. I přes zdánlivou jednoduchost lze na Kolářových fotografiích vidět jedno: vnitřní pravdivost a precizní snahu zachytit věci tak, jak jsou.

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1981

Nejmladším z fotografů je Evžen Sobek (1967), který si získal jméno svými projekty Lidé Hlučínska a Romové ve městě Brně. Vystavované snímky jsou z cyklu Ecce homo a byly pořízeny při jeho cestách do Portugalska, Španělska, Francie, Japonska, Jordánska nebo Izraele. Jde přitom o trefně nazvaný cyklus, protože namísto konkrétních postav a dějů nacházíme na Sobkových fotografiích hledání identity a lidského života bez přináležitosti ke konkrétnímu místu.

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Francie, 2000

Výstava Tři generace českého dokumentu je zdařilým průnikem k člověku. Ukazuje jeho hledání, i to, jak může být obyčejný život lehce nerušen vnějšími okolnostmi. Shromážděné snímky zároveň prozrazují, jak značnou hodnotu má dokumentární fotografie, která se nevydala cestou pouhého svědectví.

Tři generace českého dokumentu
Leica gallery, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu
3. 6. - 1. 8.
Otevřeno denně 10.00-18.00 hod., vstupné 80/60 Kč
www.leicagallery.cz

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Volby, 26. 5. 1946

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1994

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Japonsko, 2001

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Leica představila nový supersvětelný objektiv a retroverzi 50mm Summicronu

Leica představila nový supersvětelný objektiv a retroverzi 50mm Summicronu

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Leica představila bezzrcadlovku a širokoúhlý pancake objektiv

Leica představila bezzrcadlovku a širokoúhlý pancake objektiv

Společnost Leica uvedla v pořadí čtvrtý model svých bezzrcadlovek s APS-C snímačem a bajonetem L a také pevný objektiv Elmarit 18 mm F2,8 ASPH. Model CL je vybaven hledáčkem a nabídne propracovanější ovládání než modely TL.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.