DIGIarena.e15.cz

Zastavený čas v Leica Gallery

V Leica Gallery byla uvedena výstava věnovaná české dokumentární fotografii. Představila dílo fotografů tří generací: Jana Lukase, Viktora Koláře a Evžena Sobka. Časopis DIGI, zabývající se mimo jiné i vizuální kulturou, samozřejmě nemohl chybět na vernisáži.
Zastavený čas v Leica Gallery

Ve čtvrtek byla zahájena výstava Tři generace českého dokumentu, kterou uspořádala pražská Leica Gallery. Tato galerie se soustřeďuje především na tvorbu světových autorů (před nedávnem představila fotografie Helmuta Newtona), a proto je její každoročně jediná výstava českých tvůrců značně vyhraněná. Nejen že přináší fotografie vyzrálé, ale navíc spojuje tvorbu tří autorů tak, aby návštěvník mohl vstoupit do tří vzájemně propojených světů. Ty jsou ztvárněny v obrazech zachycujících trpký úděl českého národa ve 20. století, osudy lidí žijících v Ostravě a obecnější pohled na lidský úděl jako takový.

Snímky Jana Lukase (1915), přinášejí pohled na druhou světovou válku a následné společenské otřesy v naší zemi. Soubor 36 fotografií, uspořádaný Josefem Mouchou, je svědectvím otevřené i skryté podoby brutality tehdejší doby. Vedle sebe tak najdeme značně působivé snímky, jejichž tragiku lze vyčíst právě při uvědomění si kontextu, do kterého patří: od syrových záběrů na truchlící při Benešově pohřbu (silně kontrastující s řadou komunistických pohlavárů z téhož místa), přes bezmocný a nepřítomný pohled děvčátka čekajícího na transport až po symbolické svěcení nových kněží v době hrubé totality padesátých let.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Pohřeb Edvarda Beneše, 8. 9. 1948

Do ještě uzavřenějšího prostoru jsou umístěny náměty snímků Viktora Koláře. Tento fotograf - dokumentarista se po celou dosavadní dráhu věnoval svému rodišti Ostravě. Z vystavovaných fotografií je patrný autorův zájem o konkrétního člověka, jenže se ocitá v kruhu daností definovaných převážně sociálními vlivy. Často zde lze najít bezvýchodnost a smutek. I přes zdánlivou jednoduchost lze na Kolářových fotografiích vidět jedno: vnitřní pravdivost a precizní snahu zachytit věci tak, jak jsou.

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1981

Nejmladším z fotografů je Evžen Sobek (1967), který si získal jméno svými projekty Lidé Hlučínska a Romové ve městě Brně. Vystavované snímky jsou z cyklu Ecce homo a byly pořízeny při jeho cestách do Portugalska, Španělska, Francie, Japonska, Jordánska nebo Izraele. Jde přitom o trefně nazvaný cyklus, protože namísto konkrétních postav a dějů nacházíme na Sobkových fotografiích hledání identity a lidského života bez přináležitosti ke konkrétnímu místu.

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Francie, 2000

Výstava Tři generace českého dokumentu je zdařilým průnikem k člověku. Ukazuje jeho hledání, i to, jak může být obyčejný život lehce nerušen vnějšími okolnostmi. Shromážděné snímky zároveň prozrazují, jak značnou hodnotu má dokumentární fotografie, která se nevydala cestou pouhého svědectví.

Tři generace českého dokumentu
Leica gallery, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu
3. 6. - 1. 8.
Otevřeno denně 10.00-18.00 hod., vstupné 80/60 Kč
www.leicagallery.cz

Klepněte pro větší obrázek
Jan Lukas: Pražský deník, Volby, 26. 5. 1946

Klepněte pro větší obrázek
Viktor Kolář: Ostrava, 1994

Klepněte pro větší obrázek
Evžen Sobek: Ecce Homo, Japonsko, 2001

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.