Zhoršené světelné podmínky a digitální fotografie

Zhoršené světelné podmínky a digitální fotografie

Fotografování za horších světelných podmínek s sebou přináší několik úskalí. Vzhledem k potřebě zesílení signálu ze snímače při nízké hladině světla je kvalita snímků degradována digitálním šumem. Změna chromatické teploty světla nebo umělé zdroje osvětlení vedou k posunu barev fotografie. Další praktickou překážkou pro zdařilé snímky za šera bývá nespolehlivé zostření autofokusu a zejména nebezpečí rozhýbání fotoaparátu v průběhu delší expozice.

Při nedostatečném osvětlení máme dvě možnosti, jak se vyhnout rozmazanému snímku. Tou první je použití stativu nebo zapření fotoaparátu o pevnou podložku.

To, jak dlouhý čas udrží fotograf „z ruky“, závisí nejen na ergonomii fotoaparátu, ale především na individuálních schopnostech a míře soustředění. Nepsaná hranice, kterou je vhodné nepřekročit při focení z ruky, je zlomek vycházející z ohniskové vzdálenosti objektivu (přepočteného na kinofilm). Fotíte-li například s dlouhým ohniskem 200 mm, pak by nejdelší možný čas pro ostrý výsledek neměl přesáhnout 1/200 vteřiny.



Fotografie pořízená z ruky při rychlosti závěrky ¼ sec a ohnisku 50 mm.
Neostrost snímku je dána rozhýbáním fotoaparátu v průběhu delší expozice


Takto rozmazaný snímek se dá jen stěží doostřit pomocí softwaru.
Aby byl výsledek patrný, musíte použít poměrně razantní doostření.
To však přináší také zviditelnění šumu a dalších nechtěných artefaktů.
Na obrázku vidíte nastavení filtru Doostřit v programu Adobe Photoshop 7


Po aplikování filtru Doostřit. Nepěkné kontury a zdůrazněný šum jsou negativní průvodní znaky
rušivé zejména při prohlížení na monitoru, méně již v tisku, kde je obraz zjemněn tiskovým rastrem.
Fotografujete-li do knihy nebo časopisu, můžete doostřovat fotografie více než pro potřeby zobrazení na monitoru

 

Pokračování 2 / 4

Rozmázni mě ještě víc

Většinou platí, že každé nectnosti lze kreativně využít. Nejinak je tomu u pohybové neostrosti. Zajímavých efektů dosáhnete zejména při focení pohybujících se světelných zdrojů. Aby byl efekt dobře patrný, nastavte čas dlouhý tak, aby světlo vytvořilo na snímku zajímavou dráhu.


Záměrně delší expozice může pomoci zachytit dynamiku pohybu,
zvláště efektní jsou stopy světla. Délka expozice 1/3 vteřiny

Podobným způsobem můžete zachytit světelné dráhy projíždějících automobilů. Předpokladem pro úspěšný lov je umístění fotoaparátu na stativ a expozice dostatečně dlouhá pro vytvoření světelných stop. Pokud v průběhu delší expozice provoz ustane, můžete objektiv na chvíli zakrýt třeba kloboukem a oddělat jej v momentě, kdy se opět obnoví. Stejně tak je možné zachytit stopy ohňostroje. Vícenásobná expozice pomůže vnést pocit velkoleposti.

 

 

Pokračování 3 / 4

Zašumí nebo nezašumí?

V případě, že je vaším cílem zachytit snímek ostrý i za horších světelných podmínek a nemáte stativ, musíte se vydat cestou zvýšení citlivosti snímače a co možná největším odcloněním objektivu.


Vyfocení tohoto snímku u kavárenského stolu v přítmí jedné žárovky bylo možné jen při nastavené citlivosti ISO 800 a cloně F 4. I přes toto nastavení byla délka expozice 1/13. Díky dobrému zapření loktů o stůl a pevnému uchopení fotoaparátu netrpí snímek pohybovou neostrostí.

Digitální šum je dobře známý neduh focení při vyšší citlivosti. Pokud rádi fotografujete v horších světelných podmínkách, musíte investovat větší částku do fotoaparátu z větším snímačem. Nelze očekávat stejně uspokojivý výsledek při ISO 800 od kompaktního fotoaprátu se snímačem o velikosti 5 × 4 mm jako od digitální zrcadlovky.

Poměrně účinnou zbraní na redukci digitálního šumu jsou softwarové programy, jako například Noise Ninja nebo Neat Image, o kterých si můžete přečíst samostatné články.

Osobně však často ponechávám snímky v nevyhlazené podobě pro jejich autenticitu. Digitální šum se většinou v tisku neprojeví tak razantně jako při prohlížení fotografií v plné velikosti na monitoru. Záleží na osobních preferencích a daném snímku, zda je vhodné šum přiznat či vyhladit. Příliš intenzivní vyhlazení však může vést k nepěknému plastovému vzhledu.

 

Pokračování 4 / 4

Jsem vyzbrojen, tmy se nebojím!

Nechcete-li investovat 35 000 Kč a více do digitální zrcadlovky, pořiďte si alespoň dobrý stativ. Investice do kvalitního stativu se vyplatí více než jakákoli jiná. Pokud přesto vlastníte lehký, levný a nevhodný stativ, dbejte ve větší míře na opatrné stisknutí spouště, nebo používejte dálkové ovládání fotoaparátu či samospoušť.

Některé fotoaparáty jsou vybaveny pro focení za horších světelných podmínek lépe než ostatní díky zabudované stabilizaci obrazu. Například firma Minolta používá u svého modelu DiMAGE A2 stabilizaci čipu v protisměru nechtěného pohybu aparátu v průběhu delší expozice. U objektivů zrcadlovek firmy Canon označených IS najdete zase sabilizaci řešenou pohybem optického členu.

Důležitým faktorem je také schopnost fotoaparátu zaostřit za zhoršených světelných podmínek. Proto jsou některé fotoaparáty vybaveny pomocným světlem, které usnadňuje práci autofokusu. Zajímavé řešení nabízejí v tomto ohledu některé fotoaparáty značky Sony, které si při zaostřování ve tmě pomáhají promítnutím holografického obrazce laserem. Takto vybaven je například fotoaparát Sony DSC-F828.

Určitě si přečtěte

Články odjinud