DIGIarena.e15.cz

Zimní perspektivy na fotografii týdne

Někdy je příjemné se ohlédnout a podívat se s nadhledem, zda věci, které pro nás byly životně důležité mají takovou hodnotu, jakou jsme jim přisuzovali.

Myslím, že jen málo frází je tak bezobsažných a těžko realizovatelných jako pokyn, aby se někdo na věc podíval z perspektivy. Předně je totiž potřeba říci, z čí perspektivy se na daný problém máme dívat. Z ptačí? To zamítá ve své písni již Janek Ledecký, když zpívá, že na ptáky jsme krátký a že si dáme „na zobák“. Kdo navštěvoval hodiny deskriptivní geometrie jistě ví, že perspektiva není ničím snadným a pro většinu studentů je její konstrukce poměrně těžký boj. Frází o perspektivě se většinou chce říci, že daná věc má být nazírána očima toho druhého. Myslím, že je to ale postoj mimořádně pokrytecký, protože jen poukazuje na neochotu či lenost druhého vystoupit ze své zatvrzelosti názorů.

Klepněte pro větší obrázek
Zimní perspektivy; foto moslerwi

Naši politici se často předhánějí v tom, kdo má konzistentnější názory, kdo kolikrát otočil a komu se dá tím pádem nejvíce věřit. To ale nemusí být žádná výhra. Každý člověk, který se snaží pracovat na svém vzdělávání, výchově či celkovém růstu, musí nutně své názory měnit, jinak by to vše bylo k ničemu. Když se za sebou ohlédneme, můžeme vidět, jak se proměňovaly naše vzory, názory i postoje. A myslím, že toto ohlédnutí může být poměrně inspirativní a obohacující a zhodnotit to, co se zdařilo a co nikoli.

Zimní perspektivy nám ukazují pohled na ladovskou zimu roku 1962. Jsou decentním ohlédnutím se v čase a ukázkou toho, jak se lze perspektivně dívat vlastníma očima – díky propasti času. Čas je tím, co nám většinou dá nadhled a poznání řady věcí. Mnoho nepodstatného zapomeneme, nebo přestaneme považovat za důležité a můžeme v zrcadle času pohlédnout na svůj život trochu jinýma očima. Autor dnešní fotografie týdne moslerwi neukazuje dokonalost techniky, ale čas, jako nástroj umění, se kterým může fotograf pracovat. Obraz je pohledem do minulosti, určené časovým průběhem a divák se může nechat unést krásnou atmosférou a spolu s mužem na snímku se otočit a pohlédnout na zpět.

Gratuluji autorovi ke znovuobjevení krásného archivního snímku z šedesátých let a dovoluji si upozornit ještě na některé další zajímavé snímky, jenž se v uplynulém týdnu urodily v naší galerii.

Klepněte pro větší obrázek
Marianský most; foto Pavel Kozdas
 

Fotograf má jen omezené prostředky, jak může pracovat s divákem. Pavel Kozdas, ale na svém snímku Marianský most ukazuje, že umí nejen dobře fotografovat, ale také zapojit konzumenta snímku do děje a nechat jeho oči vystoupat po lince mostu až k slunečním výšinám.

Klepněte pro větší obrázek
Shadow (Stín); foto Simahnyk

Mezi doposud nerozluštěné otázky vědy – ať již přírodní či filosofické – patří otázka existence mysli. Co to vlastně je a jak funguje? Jaký je vztah neuronových spojení a elektrochemických impulsů a osobností člověka či jeho myšlenkovým světem? Snad právě v těchto otázkách je možné hledat inspiraci pro snímek s názvem Shadow (Stín), který pořídil Simahnyk.

Klepněte pro větší obrázek
Partie; foto tchmes

Myslím, že člověk může s přírodou svádět souboje téměř neustále. Může s ní soutěžit, může jí ničit, může se jí snažit překonat. Často je možné slyšet myšlenku, že člověk je vypuštěncem přírody – na rozdíl od ní má morálku, filosofii, rozum, umění. Jak dopadne další Partie? Na to hledal odpověď tchmes.

Klepněte pro větší obrázek
Usoplenec; foto SukiC1

A na závěr pěkná, i když poněkud hygienicky problematická fotografie, která nám představuje dítě z Nepálu, jedné z nejchudších a přitom nejkrásnějších zemí světa. Snímek Usoplenec od SukiC1 snad ani nepotřebuje další komentář.
 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.