DIGIarena.e15.cz

Zimní perspektivy na fotografii týdne

Někdy je příjemné se ohlédnout a podívat se s nadhledem, zda věci, které pro nás byly životně důležité mají takovou hodnotu, jakou jsme jim přisuzovali.

Myslím, že jen málo frází je tak bezobsažných a těžko realizovatelných jako pokyn, aby se někdo na věc podíval z perspektivy. Předně je totiž potřeba říci, z čí perspektivy se na daný problém máme dívat. Z ptačí? To zamítá ve své písni již Janek Ledecký, když zpívá, že na ptáky jsme krátký a že si dáme „na zobák“. Kdo navštěvoval hodiny deskriptivní geometrie jistě ví, že perspektiva není ničím snadným a pro většinu studentů je její konstrukce poměrně těžký boj. Frází o perspektivě se většinou chce říci, že daná věc má být nazírána očima toho druhého. Myslím, že je to ale postoj mimořádně pokrytecký, protože jen poukazuje na neochotu či lenost druhého vystoupit ze své zatvrzelosti názorů.

Klepněte pro větší obrázek
Zimní perspektivy; foto moslerwi

Naši politici se často předhánějí v tom, kdo má konzistentnější názory, kdo kolikrát otočil a komu se dá tím pádem nejvíce věřit. To ale nemusí být žádná výhra. Každý člověk, který se snaží pracovat na svém vzdělávání, výchově či celkovém růstu, musí nutně své názory měnit, jinak by to vše bylo k ničemu. Když se za sebou ohlédneme, můžeme vidět, jak se proměňovaly naše vzory, názory i postoje. A myslím, že toto ohlédnutí může být poměrně inspirativní a obohacující a zhodnotit to, co se zdařilo a co nikoli.

Zimní perspektivy nám ukazují pohled na ladovskou zimu roku 1962. Jsou decentním ohlédnutím se v čase a ukázkou toho, jak se lze perspektivně dívat vlastníma očima – díky propasti času. Čas je tím, co nám většinou dá nadhled a poznání řady věcí. Mnoho nepodstatného zapomeneme, nebo přestaneme považovat za důležité a můžeme v zrcadle času pohlédnout na svůj život trochu jinýma očima. Autor dnešní fotografie týdne moslerwi neukazuje dokonalost techniky, ale čas, jako nástroj umění, se kterým může fotograf pracovat. Obraz je pohledem do minulosti, určené časovým průběhem a divák se může nechat unést krásnou atmosférou a spolu s mužem na snímku se otočit a pohlédnout na zpět.

Gratuluji autorovi ke znovuobjevení krásného archivního snímku z šedesátých let a dovoluji si upozornit ještě na některé další zajímavé snímky, jenž se v uplynulém týdnu urodily v naší galerii.

Klepněte pro větší obrázek
Marianský most; foto Pavel Kozdas
 

Fotograf má jen omezené prostředky, jak může pracovat s divákem. Pavel Kozdas, ale na svém snímku Marianský most ukazuje, že umí nejen dobře fotografovat, ale také zapojit konzumenta snímku do děje a nechat jeho oči vystoupat po lince mostu až k slunečním výšinám.

Klepněte pro větší obrázek
Shadow (Stín); foto Simahnyk

Mezi doposud nerozluštěné otázky vědy – ať již přírodní či filosofické – patří otázka existence mysli. Co to vlastně je a jak funguje? Jaký je vztah neuronových spojení a elektrochemických impulsů a osobností člověka či jeho myšlenkovým světem? Snad právě v těchto otázkách je možné hledat inspiraci pro snímek s názvem Shadow (Stín), který pořídil Simahnyk.

Klepněte pro větší obrázek
Partie; foto tchmes

Myslím, že člověk může s přírodou svádět souboje téměř neustále. Může s ní soutěžit, může jí ničit, může se jí snažit překonat. Často je možné slyšet myšlenku, že člověk je vypuštěncem přírody – na rozdíl od ní má morálku, filosofii, rozum, umění. Jak dopadne další Partie? Na to hledal odpověď tchmes.

Klepněte pro větší obrázek
Usoplenec; foto SukiC1

A na závěr pěkná, i když poněkud hygienicky problematická fotografie, která nám představuje dítě z Nepálu, jedné z nejchudších a přitom nejkrásnějších zemí světa. Snímek Usoplenec od SukiC1 snad ani nepotřebuje další komentář.
 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.