DIGIarena.e15.cz

Zoner Photo Studio: Jak odstranit šum a rušivé prvky z fotografií

Funkce Skládání multiexpozic umožňuje nejen zmírnit nechtěný šum vzniklý použitím vysoké citlivosti ISO, ale také odstranit nebo duplikovat pohybující se objekty z fotek.

Funkce Skládání multiexpozic v Zoner Photo Studiu byla primárně vyvíjená za účelem odstranění nežádoucího šumu. Cílem bylo dosažení algoritmu, který by dokázal na několika snímcích stejné scény rozpoznat žádoucí rysy a zároveň eliminovat šum. Toto se povedlo na výbornou, dokonce s sebou novinka přináší další možnosti využítí. Během jejího vývoje vyšlo najevo, že v sobě skrývá mnohem více. Skládání multiexpozic tak nabízí nejen schopnost eliminace šumu, ale umožní i odstranění pohybujících se objektů, respektive jejich duplikaci.

Šum je minulostí

Algoritmus určený pro odstranění šumu z fotografií se nalézá v dialogové nabídce Správce Vytvořit > Skládání multiexpozic. Pro správnou funkci algoritmu je nutné mít fotografie buď úplně totožné (tedy s použitím) nebo s minimálním rozptylem fotografované scény. Podobně jako u panorámat, také multiexpoziční skládání vyhledá kontrolní body mezi jednotlivými snímky a následně je vůči sobě zarovná. Samozřejmostí je pak možnost manuální editace kontrolních bodů. Kontrola spasování snímků probíhá v reálném čase, tak, že vidíte všechny snímky najednou s danou průhledností.

Klepněte pro větší obrázek 
Mezi novinky třinácté verze produktu Zoner Photo Studio
patří i dialogová nabídka Skládání multiexpozic. 

V dalších krocích se vám naskytne možnost manipulace s posuvníky pro doostření v rozmezí 0 až 200 procent a možnost aktivovat eliminaci změn na fotkách. Tato funkce koriguje případné pohybující se části na fotografiích vůči primárnímu snímku. V případě, že jste k zachycení série nepoužili stativ, je vhodné zapnout funkci pro automatický ořez, která odstraní všechny části výsledného snímku, které nejsou průmětem všech fotografií. V posledním kroku můžete zvolit mezi uložením výsledku na disk, nebo jeho další editaci v Editoru.

Odstranit lze nejen šum

Chtěli byste si vyfotit památník uprostřed rušného náměstí bez lidí v pravé poledne? Zdá se vám to nemožné? Vůbec ne. Při použití stativu a nástroje Skládání multiexpozic je taková fotografie otázkou několika kliknutí. Ač jako vedlejší produkt, vznikl v souvislosti s touto funkcí jedinečný algoritmus pro eliminaci pohybujících se objektů na fotografiích. Tato nová vlastnost vám umožní velmi jednoduchým způsobem získat snímky rušných míst, tak jako by jste měli danou oblast fyzicky uzavřenou za účelem fotografování bez jediné osoby.

Algoritmus fungující podobně jako Eliminace změn na fotkách při odstraňování šumu zjistí, které objekty se na scéně pohybují a následně je odstraní. Výsledky algoritmu jdou ruku v ruce s množstvím vstupujících snímků – čím více, tím lépe. Stejným způsobem, lze dané objekty ve fotografií duplikovat a získat tak zcela opačný výsledek.

Jak na to... 

1. Spuštění multiexpozičního skládání

Funkci pro skládání multiexpozic, která vám mimo jiné umožní efektivně odstranit nežádoucí šum z vašich fotografií vyvoláte z okna Správce pomocí dialogové nabídky Vytvořit > Skládání multiexpozic > Odstranit šum. Tento algoritmus nemá nic společného se standardním způsobem odstranění šumu a lze jej vyvolat jen ze Správce v programu Zoner Photo Studio 13.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost 

2. Zdrojové snímky

Nepostradatelným krokem je bezesporu volba snímků pro multiexpoziční skládání. V dialogovém okně Výběr obrázků zvolte všechny snímky z dané sekvence. Důležité je před skládáním fotky nijak neořezávat, v opačném případě vám neumožní aplikace další postup. Práci si můžete zjednodušit označením fotografií v Průzkumníku, před samotným spuštěním Skládání multiexpozic.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost 

3. Zarovnání obrázků

Klíčovým pro kvalitu výsledku je krok Zarovnání obrázků. V tomto bodě se program pokusí automaticky najít shodné body mezi jednotlivými snímky a následně je zarovnat tak, aby byli odstraněny případné nedokonalosti při fotografování z ruky. Pokud jste použili stativ, předsklopení zrcátka a expozici s prodlevou, je možné zarovnání přeskočit deaktivací zatržítka Zarovnat obrázky.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

4. Manuální zarovnání

V případě, že v bodě Zarovnání obrázků algoritmus nenalezne žádné adekvátní body, ale vy přesto chcete fotografie spasovat, není nic jednoduššího než přidat tyto body manuálně. Po kliknutí na tlačítko Editovat společné body se zobrazí speciální kurzor, jehož pomocí můžete přidávat vámi určené kontrolní body. Pomocí přidružených tlačítek lze také kontrolní body odstranit a to po jednom, nebo všechny najednou.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost 

5. Vytvoření obrázku

Tento bod vám již ukáže, jak bude vypadat výsledná fotografie. Vykreslování probíhá v reálném čase a s výsledkem lze manipulovat pomocí dvou posuvníků. První určí Úroveň doostření, druhý poté nastavuje Úroveň eliminace změn na fotkách. Tento posuvník rozhoduje o odstranění případných pohybujících se objektů na snímcích v sekvenci.
 

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
 

Dokončení

Pokud aplikaci zadáte všechny potřebné parametry a vstupní data, algoritmus se postará o vytvoření výsledného snímku s redukovaným šumem. Takto vytvořenou fotografii můžete buďto otevřít přímo v Editoru a dále ji editovat, nebo ji lze jen Uložit na disk a pokračovat například v dalším multiexpozičním skládání. Funkci bohužel nelze nijak aplikovat hromadně na více sekvencí.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost 

Výsledky odšumování pomocí skládání multiexpozic

  • První řádek: fotografie pořízené Canonem EOS 7D při ISO 12 800
  • Druhý řádek: fotografie pořízené Canonem EOS 30D při ISO 3 200

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost

orginál | standardní odšumění | multiexpoziční odšumění

Alternativní použití multiexpozičního skládání

Funkce Skládání multiexpozic s sebou přinesla také možnost kreativního využití. V dialogové nabídce naleznete pod položkou Odstranit šum také funkci Odstranit pohybující se objekty. První dva kroky pro použití této tohoto doplňku jsou totožné s kroky metody pro odstranění šumu. Třetí krok se odlišuje dialogovým oknem s posuvníkem pro nastavení rozmazání okrajů a zatržítko umožňující přepnutí mezi odstraněním a duplikací pohybujících se objektů. Rovněž další kroky jsou totožné s předchozím postupem.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zdrojové snímky
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka duplikace a odstranění pohybu

Extra tip

Při použití manuálního nastavení kontrolních bodů ve fázi zarovnání obrázku je výhodné použít nástroj Lupa, jehož ikony se nalézají v levém spodním rohu dialogového okna. Pro dosažení nejlepších výsledků u manuálního vytváření kontrolních bodů použijte zvětšení 1:1.

Jak fotit pro multiexpozici?

Ideálně ze stativu s pomocí dálkové spouště. Pokud po ruce stativ nemáte, postačí pevná ruka, případně zeď pro zapření. Nastavte váš oblíbený expoziční režim. Vzhledem k tomu že snímky budou pořizovány poměrně rychle po sobě, není nutné exponovat pomocí plně manuální režimu. Zapněte sériové snímání a pořiďte několik záběru stejné scény. Pro dobrý výsledek je vhodné vyfotografovat tři a více snímků. 

Článek byl publikován v tištěné formě v magazínu DIGIfoto 12/10.

Další článek



Související články


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Ten vysledok s mutiexpoziciou sice ubral… Mart 12. 5. 2011, 17:11
Ten vysledok s mutiexpoziciou sice ubral sum… risomas 9. 5. 2011, 13:50
Pro odstranění pohybujících se objektů,není … Harald Košvanec 9. 5. 2011, 08:45

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?