DIGIarena.e15.cz

Zvětšení hledáčku fotopřístroje

Zajímali jste se při koupi fotoaparátu také o parametry jeho hledáčku? Na co byste si měli dát pozor a s čím počítat?

Parametrům hledáčků ve fotopřístrojích bývá často ze strany výrobců i uživatelů věnována jen minimální pozornost. Navíc jsou často ještě některé parametry hledáčků špatně pochopeny. Mnoho fotografických publikací, učebnic i kurzů učí fotografy zásadám správné kompozice. Zdůrazňují, že správný výřez by se měl provádět již při snímku. Dodatečné výřezy při zpracování vedou vždy ke snížení rozlišení snímků. Fotografující ale musí mít jistotu, že na snímku bude přesně to, co si určil. Proto by měl ideální hledáček splňovat následující parametry:

Klepněte pro větší obrázek
Rámečkový  hledáček

1. 100 % pokrytí snímacího pole. To, co je vidět v hledáčku, musí být na snímku. Ani víc, ani méně.

Méně nesmí být na snímku v žádném případě. To je závažná vada hledáčku, i když se vyjímečně vyskytuje. To, že je na snímku více, zdůvodňují výrobci rezervou proti špatnému zarámování snímku. Existují ale hledáčky, které ukazují jen třetinu snímané plochy – z šestimegového fotopřístroje by byl při následném ořezu využit jen dvoumegový výřez. To, že je často přesah na každé straně jiný se už nedá zdůvodnit vůbec.

2. 100 % zvětšení. V hledáčku by měl být vidět stejný obraz, jako je přímý pohled očima.

Pohodlně se pracuje s nejjednodušším, rámečkovým hledáčkem, kde se přímo pozoruje snímaná scéna. Tento hledáček ale nesplňuje další kritéria.

3. Obraz v hledáčku shodný se snímkem, bez paralaxy.

Vyhovují pouze přístroje, u kterých se obraz pozoruje snímacím objektivem. U optických průhledových hledáčků lze toto kritérium částečně řešit pomocí složitého opticko-mechanického systému.

4. Ostré ohraničení snímaného pole, ostré zobrazení dalších údajů.

Také tento požadavek vyžaduje u optických průhledových hledáčků velmi složitou optickou soustavu.

5. Pozorování obrazu bez nutnosti akomodace oka na velmi krátkou vzdálenost.

Ani největší displeje současných digitálních fotopřístrojů neumožňují pohodlné pozorování snímaného obrazu a nejen starší lidé mají při jejich používání „krátké ruce“.

6. Obraz výškově a stranově nepřevrácený.

Se zrcadlovkami, na jejichž matnici se dívalo shora, se fotografovalo opravdu dost nepohodlně.

7. Jasný a zřetelný obraz i při silném okolním světle.

Z tohoto pohledu některé displeje vysloveně selhávají.

8. Výstupní pupila co nejdál od výstupu hledáčku.

Zejména uživatelé brýlí ocení pozorování celého obrazu i z větší vzdálenosti od očnice.

Všechny uvedené parametry mohou splňovat pouze jednooké zrcadlovky a přístroje s elektronickým hledáčkem. Rozbor elektronických hledáčků bude obsahem samostatného článku.

Jednooké zrcadlovky

Název mají podle zrcátka, které odráží obraz z objektivu na matnici. Při expozici se toto zrcátko sklopí a umožní zobrazení snímané skutečnosti na film nebo obrazový snímač.
Obraz na matnici se pozoruje střechovým pentagonálním hranolem. Není to jediné řešení (existují i systémy s jiným uspořádáním), ale je používáno nejčastěji.

Klepněte pro větší obrázek
Střechový pentagonální hranol

Zvětšení hledáčku zrcadlovky

Již před několika desítkami let se konstruktéři kinofilmových zrcadlovek snažili o to, aby obraz v hledáčku měl (při použití tehdy nejobvyklejšího objektivu s ohniskovou vzdáleností 50 mm) stejný zorný úhel, pod kterým pozoruje stejně velký předmět lidské oko. To znamená, že je obraz, pozorovaný oběma očima (jedním přes hledáček a druhým přímo) stejně velký. Číselně je vodorovný pozorovací úhel 39,6 °, svislý 27 °.

K tomuto ideálu se podařilo přiblížit jen u špičkových profesionálních přístrojů. U běžné, levnější produkce bylo zvětšení menší a dokonce se s vývojem nových typů stále zmenšovalo. Důvodem byla konstrukční náročnost a cena optické soustavy s větším zvětšením.

S nástupem digitálních zrcadlovek s menší velikostí snímacího čipu dostali výrobci a prodejci do ruky další „fintu“. Uvádějí zvětšení hledáčku stále pro objektiv 50 mm. Pro stejný snímací úhel by ale měli zvětšení uvádět pro ohniskovou vzdálenost, odpovídající menšímu formátu. Tedy pro objektiv přibližně 32 mm (pro snímače velikosti APS) a 25 mm (pro systém 4/3). Proti kinofilmovým zrcadlovkám se tak velikost obrazu v hledáčku opět zmenšila. Demonstruje to následující obrázek: srovnání velikosti obrazu u klasické špičkové kinofilmové zrcadlovky (vlevo) a u současné levnější zrcadlovky digitální.

Klepněte pro větší obrázek
Srovnání obrazů v hledáčku

Nahrazení hranolu zrcátky

Snaha o levnější a lehčí konstrukci vedla některé výrobce k nahrazení skleněného hranolu soustavou tří zrcátek ve stejném optickém uspořádání. Tím se ale snaha po dosažení většího zvětšení ještě dále zkomplikovala. Ve skle hranolu dochází vlivem lomu na vstupní a výstupní ploše k prodloužení zobrazovacího svazku (znázorněn zeleně). Obraz se však jeví, jako by byl pozorován z kratší vzdálenosti (znázorněno červeně). Zdánlivě je konec hranolu v místě, vyznačeném modrou čárou.
U soustavy se zrcátky k tomuto jevu nedochází a obraz je pozorován z původní vzdálenosti. Pozorovací úhel i zvětšení jsou menší. Zkrátit vzdálenost mezi okem a matnicí není možné, zmenšila ba se velikost zrcadlových ploch a části obrazu by byly ořezány.

Klepněte pro větší obrázek
Prodloužení zobrazovacího svazku ve skle

Pozor na záměnu s velikostí zorného pole

Zvětšení hledáčku zrcadlovky se nejčastěji uvádí v %. Ve stejných jednotkách se ale uvádí i pokrytí snímacího pole. Zde se hodnoty 100 % dosahuje snáze a často to bývá i náležitě reklamně využito. Již legendární Nikon F v roce 1959 uváděl: „100 % obraz v hledáčku!“ a bylo tím myšleno pokrytí (na negativu bylo přesně to, co v hledáčku).

Pozor také na úhlové hledáčky a specielní očnice. Úhlové hledáčky zpravidla umožňují dvojnásobné zvětšení pozorovaného obrazu. Je však přitom vidět jen výřez z obrazového pole. Některé očnice naopak snižují zvětšení hledáčku. Posouvají ale výstupní pupilu celé soustavy a zlepšují pozorování obrazu při fotografování s brýlemi.
 

Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Nikon Izak 3. 4. 2009, 18:34
Re: NightRunner 3. 4. 2009, 14:23
Pěkné Antonín Novák 3. 4. 2009, 10:34
Re: Rajdak 3. 4. 2009, 09:39
NightRunner 3. 4. 2009, 08:33

Další podobné články

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...